Blogger Widgets

Δεν ήταν μονόδρομος η ταπείνωση και το 3ο μνημόνιο Δεν είμαστε ό,τι δηλώνουμε, αλλά ό,τι κάνουμε και ό,τι ψηφίζουμε (βίντεο) Δ. Κοδέλας: “Χρειαζόμαστε ένα κίνημα για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας” Συνέντευξη στο ΚΟΚΚΙΝΟ 105,5 Ζητώ συγγνώμη από τον ελληνικό λαό>

Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013

Τοποθέτηση για τη νέα ΚΑΠ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Την Τρίτη 9/4/2013 πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση της Διαρκής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα τη Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική παρουσία του υπουργού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Α. Τσαυτάρη. Ο Υπουργός θα απαντήσει στα ζητήματα που τέθηκαν σε επόμενη συνεδρίαση.
Συνοπτικά ο βουλευτής Αργολίδας του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ανέφερε τα εξής:

  • Για εμάς η ΚΑΠ παρά το ότι ήρθαν χρήματα την ίδια στιγμή εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν μεγάλα ελλείμματα στο εμπορικό ισοζύγιο, πολλές χιλιάδες μικρών και μεσαίων αγροτών βρέθηκαν εκτός παραγωγής. Με βάση τις επιμέρους ρυθμίσεις, και των ΚΟΑ, υπήρξε κατάρρευση σημαντικών προϊόντων της χώρας μας και μείωση της αξίας και του όγκου παραγωγής.
  • Οι εισροές από την Κοινή Αγροτική Πολιτική τα τελευταία δέκα χρόνια από το 2001 έως το 2010 ήταν περίπου ίσες με το έλλειμμα που δημιουργήθηκε στο εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο, δηλαδή είχαμε ένα έλλειμμα 23 δισεκατομμυρίων ευρώ.

  • Πριν λίγους μήνες πήρατε ως Κυβέρνηση κάποια μέτρα που το κόστος τους είναι περίπου τόσο, δηλαδή αφαιρείται εισόδημα από τους ανθρώπους της υπαίθρου και τους αγρότες περίπου όσο είναι τα ποσά των άμεσων ενισχύσεων τα οποία θα έρχονται κάθε χρόνο.
  • Χρειάζεται εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης του αγροτικού τομέα και πρόγραμμα ανάπτυξης ανά τομέα παραγωγής και περιφέρεια που δυστυχώς δεν υπάρχει, χρειάζεται αξιολόγηση του προηγούμενου προγράμματος
  • Είχαμε λάβει 16 δισ. ευρώ την προηγούμενη περίοδο και είχαμε τα παραπάνω αποτελέσματα. Την επόμενη περίοδο θα έχουμε 15 δισ., βάσει των δεδομένων που ως τώρα φαίνεται να κλείνουν, με όλους τους περιορισμούς που έχουν τα πρασινίσματα και διάφορες άλλες δράσεις. Επίσης, έχουμε μείωση 5%, που είναι πρόταση της Κομισιόν... Με βάση αυτά, νομίζω ότι δεν μιλάμε για μια ασήμαντη συρρίκνωση, που δεν καλλιεργεί κλίμα αισιοδοξίας για την επόμενη περίοδο.
  • Δίνεται μεγάλη έμφαση στην έννοια του πρασινίσματος. Αυτή η συζήτηση, όπως διεξάγεται, μοιάζει με κακόγουστο αστείο.
  • Όσον αφορά το νερό, θα ήθελα να μου πείτε αν έχετε κάτι σε σχέση με την τιμολόγησή του. Λένε ότι, υπάρχει ως προϋπόθεση να έχει ξεκινήσει διαδικασίες κοστολόγησης και τιμολόγησης του νερού για την ένταξη σε προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης. Πιστεύουμε, ότι πρέπει να γίνει με τρόπο που να μην επιβαρύνει τον γεωργό. Δεν αντέχει ο γεωργός άλλο ένα πλήγμα στο κόστος άρδευσης και γι' αυτό θα ήθελα να μας πείτε εάν υπάρχει κάτι νεότερο.
  • Θα πρέπει να δούμε στο θέμα των άμεσων ενισχύσεων, ότι υπάρχει τεράστια ανισοκατανομή... οι άμεσες ενισχύσεις να μεταφερθούν όσο γίνεται και να ενισχύσουν τον μικρό, μικρομεσαίο παραγωγό, την οικογενειακή γεωργία.
  • Το μέσο δικαίωμα σήμερα είναι στα 483 ευρώ ανά εκτάριο. Πού υπολογίζετε να πάει; Διαβάζουμε κάποιους υπολογισμούς, ότι θα φτάσει στα 350 ευρώ ανά εκτάριο. Αυτή είναι σημαντική μείωση και μιλάω για έναν μέσο όρο. Επίσης, δεν μας αναφέρατε με ποιον τρόπο εσείς έχετε μελετήσει να κατανεμηθούν οι ενισχύσεις και τι συγκεκριμένες επιπτώσεις θα έχουν σε προϊόντα και γεωγραφικές περιοχές. Πώς θα εφαρμόσετε το περιφερειακό μοντέλο;
  • Για ποιο λόγο δεν συγκαταλέγεται η χώρα μας (στην κίνηση των 15 χωρών που ζητούν οι συνδεδεμένες ενισχύσεις να αυξηθούν στο 15% του συνόλου των άμεσων ενισχύσεων) και δεύτερον, όσον αφορά τις συνδεδεμένες ενισχύσεις, αν υπάρχει ένας σχεδιασμός σε ποιους τομείς θα πάνε αυτά τα χρήματα.
  • Επίσης, πώς σκοπεύετε να ορίσετε τον ενεργό αγρότη;
  • Δεν πρέπει να μιμηθείτε στη διαπραγμάτευση τον κ. Σαμαρά. Δηλαδή, θα έπρεπε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και η χώρα μας να κάνει μια διαπραγμάτευση, όπου να χρησιμοποιήσει και να αξιοποιήσει πρώτον, την κατάσταση πρωτοφανούς ύφεσης, καταστροφής και ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας. Δεύτερον, τα αποτελέσματα στη γεωργία, που τα ανέφερα στην αρχή της τοποθέτησής μου, που σημαίνει ότι χρειάζεται μια πολύ πιο σημαντική στήριξη και ευελιξία στη στήριξη στη χώρα μας, για να μην καταρρεύσει πλήρως ο αγροτικός τομέας. Τρίτον, την κοινωνική, πολιτιστική, οικολογική σημασία, που έχει για τη χώρα μας η οικογενειακή γεωργία και τα μεσογειακά προϊόντα.
  • Εκεί θα μπορούσατε να τους πάτε κάποιες φωτογραφίες, να δείξετε ότι πριν λίγες εβδομάδες είχαμε τα τρακτέρ επί ένα μήνα στους δρόμους και αυτό έδειχνε σε τι απόγνωση βρίσκεται ο κόσμος και ότι δεν μπορεί άλλο να παράγει με τις συγκεκριμένες συνθήκες και επίσης, να πάρετε φωτογραφίες από το Σύνταγμα, όπου υπάρχει κόσμος που απλώνει τα χέρια του να πάρει μια τσάντα κηπευτικά, που δείχνει το επισιτιστικό πρόβλημα της χώρας, που γίνεται όλο και πιο έντονο και ότι αυτά πρέπει η χώρα μας να τα επιλύσει άμεσα γιατί είναι θέμα επιβίωσης του λαού.


Ακολουθεί αναλυτικά η τοποθέτηση:

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΔΕΛΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, να μου επιτρέψετε να διαφωνήσω με τη διαδικασία, με την έννοια ότι όταν συζητάμε την Κοινή Αγροτική Πολιτική και όταν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα δεν είχε ανοιχτεί αυτή η συζήτηση εδώ, νομίζω ότι δεν πρέπει να αρκεστούμε απλά σε κάποια διευκρινιστικά ερωτήματα, αλλά να πούμε και μια άποψη για το θέμα.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Υποτίθεται ότι ο πρώτος ομιλητής που είπαμε θα αναφέρει τους βασικούς άξονες επί της πολιτικής και οι συνάδελφοί που ζήτησαν το λόγο, που είναι και αρκετοί, θα κάνουν κι επιμέρους ερωτήσεις. Να μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια εάν θέλουμε να πάρουμε απάντηση και να θέσουμε τα ερωτήματα και στο τέλος να μείνει μόνο το προεδρείο και «εισηγητές» δεν σημαίνει τίποτε. Το θέμα είναι αυτά που θα πει ο κ. Υπουργός να ακουστούν.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΔΕΛΑΣ: Με αυτή την έννοια θα έλεγα ότι λείπει το πρώτο και βασικότερο σκέλος αυτής της κουβέντας που θα ήταν ένας απολογισμός και οι επιδράσεις και τα αποτελέσματα της προηγούμενης περιόδου πάνω στο θέμα της ελληνικής γεωργίας, το οποίο θα είναι και μια βάση, τα συμπεράσματα που θα εξαχθούν, για το τι συζητάμε, τι ελπίζουμε και τι προσδοκάμε για τη νέα περίοδο.
Για εμάς η ΚΑΠ παρά το ότι ήρθαν χρήματα την ίδια στιγμή εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν μεγάλα ελλείμματα στο εμπορικό ισοζύγιο, πολλές χιλιάδες μικρών και μεσαίων αγροτών βρέθηκαν εκτός παραγωγής. Με βάση τις επιμέρους ρυθμίσεις, και των ΚΟΑ, υπήρξε κατάρρευση σημαντικών προϊόντων της χώρας μας και μείωση της αξίας και του όγκου παραγωγής. Φάνηκε, λοιπόν, ότι ευρύτερα η ενσωμάτωση της ελληνικής γεωργίας στους κανόνες της ελεύθερης παγκοσμιοποιμένης αγοράς στα πλαίσια των συμφωνιών και του ΠΟΕ, όπως είπατε, και διαφόρων υποχρεώσεων προκύπτουν από εκεί, καθώς και στη βιομηχανοποιημένη και χρηματιστηριοποιημένη πλέον γεωργία ενέχει κινδύνους για την παραγωγή χωρών για την επισιτιστική ασφάλεια.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Οι εισροές από την Κοινή Αγροτική Πολιτική τα τελευταία δέκα χρόνια από το 2001 έως το 2010 ήταν περίπου ίσες με το έλλειμμα που δημιουργήθηκε στο εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο, δηλαδή είχαμε ένα έλλειμμα 23 δισεκατομμυρίων ευρώ. Με αυτή την έννοια μήπως ουσιαστικά με την ΚΑΠ και έτσι όπως αυτή εφαρμόζεται στη χώρα μας επιδοτείται το άνοιγμα της αγοράς και ευκολότερη κυριαρχία μεγάλων ευρωπαϊκών καρτέλ στο αγροδιατροφικό χώρο; Επομένως, δε συμμεριζόμαστε τον ενθουσιασμό που συνήθως έχουν οι Υπουργοί Γεωργίας παραμονές έναρξης των νέων περιόδων. Φάνηκε και σήμερα νομίζω, ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες μας είπατε, δισεκατομμύρια πολλά πρέπει να περιμένουν οι αγρότες, παρόλα αυτά βλέπουμε ότι στο τέλος κάνουμε έναν αρνητικό απολογισμό. Βέβαια σε αυτό δεν φταίει μόνο η ΚΑΠ, βασικές ευθύνες έχουν οι κυβερνήσεις τόσο γιατί ουσιαστικά δεν διαμόρφωσαν μια εθνική αγροτική πολιτική και δεν διαπραγματεύτηκαν ποτέ επί της ουσίας, καθώς δεν είχαν μια τέτοια στρατηγική πάνω στην οποία να διαπραγματευτούν και να ζητήσουν διάφορα πράγματα και γιατί έγιναν απλά διαχειριστές και μάλιστα κακοί διαχειριστές κάποιων κονδυλίων, αρκετών κονδυλίων που ήρθαν στη χώρα.
Επίσης, θα ήθελα την άποψή σας και το σχόλιό σας γύρω από κάποια στοιχεία της Eurostat που τα έχουμε αναφέρει και άλλες φορές, δηλαδή ανάμεσα στο 2006 και το 2011 υπήρξε στην χώρα μας μείωση της αξίας αγροτικής παραγωγής της χώρας μας κατά 16%. Υπήρξε μείωση του αγροτικού εισοδήματος κατά 22,5%, κι αυτά σε μια περίοδο που και πάλι δισεκατομμύρια έρχονταν στη χώρα και στους αγρότες. Βέβαια, αυτή η μείωση αγροτικού εισοδήματος την ίδια περίοδο στην Ευρώπη των 27 αυξήθηκε το αγροτικό εισόδημα κατά 19% και στις χώρες της ευρωζώνης κατά 5%, δηλαδή έχουμε μια αποκλίνουσα πορεία του εισοδήματος του Έλληνα αγρότη σε σχέση με τους άλλους αγρότες της Ευρώπης και φυσικά ένα ελλειμματικό αγροτικό ισοζύγιο καθώς και μείωση αγροτικού πληθυσμού. Με αυτή την έννοια χρειάζεται μια ερμηνεία, ένας απολογισμός, συμπεράσματα για να δούμε τι ζητάμε και τη νέα προγραμματική περίοδο. Θα ήθελα, επίσης, ένα σχόλιο για το αν είστε ικανοποιημένοι από την αποδοτικότητα και τον σχεδιασμό του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης του 2007 - 2013.
Πριν μπω στα ειδικά ζητήματα της νέας ΚΑΠ θα ήθελα να αναφέρω το εξής. Μιλάμε για περίπου 2 δισ. ευρώ άμεσων ενισχύσεων κάθε έτος στους αγρότες. Θα ήθελα να θυμίσω σε αυτό το σημείο ότι πριν λίγες εβδομάδες, πριν λίγους μήνες πήρατε ως Κυβέρνηση κάποια μέτρα που το κόστος τους είναι περίπου τόσο, δηλαδή αφαιρείται εισόδημα από τους ανθρώπους της υπαίθρου και τους αγρότες περίπου όσο είναι τα ποσά των άμεσων ενισχύσεων τα οποία θα έρχονται κάθε χρόνο. Τη στιγμή που μιλάμε διαρκώς για ανταγωνιστικότητα και ένα τέτοιο περιβάλλον και προσαρμογή της γεωργίας υπάρχουν μέτρα συνεχώς, τελευταία ήταν η αύξηση του ρεύματος, που αυξάνουν το κόστος καλλιέργειας. Επίσης, μιλάμε για καινοτομία, τη στιγμή που έχουν αποψιλωθεί τόσο χρηματοδοτικά τόσο και από υπαλλήλους, από εργαζόμενους μια σειρά φορέων και δομών του δημόσιου που θα μπορούσαν να παίξουν ένα υποστηρικτικό ρόλο για να ενσωματωθεί η καινοτομία, να υποστηριχθεί και να κερδίσει τελικά ο παραγωγός.
Φυσικά υπάρχει και το τραπεζικό ζήτημα με την Αγροτική Τράπεζα και θα ήθελα να θέσω ένα ερώτημα, αν το γνωρίζετε βέβαια. Οι διαδρομές πλέον αυτών των δισεκατομμυρίων θα γίνονται μέσω της Τράπεζας Πειραιώς. Γνωρίζετε εάν και πόσα χρήματα από αυτή τη ροή θα κερδίσει τράπεζα Πειραιώς;
Πριν μπω στα πιο συγκεκριμένα, θα ήθελα να τονίσω ότι χρειάζεται εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης του αγροτικού τομέα και πρόγραμμα ανάπτυξης ανά τομέα παραγωγής και περιφέρεια που δυστυχώς δεν υπάρχει, χρειάζεται αξιολόγηση του προηγούμενου προγράμματος, χρειάζεται να έχουν αναδειχθεί τα πεδία συμπληρωματικότητας με άλλα προγράμματα, χρειάζεται να υπάρχει αξιολόγηση και επίλυση διαρθρωτικών και θεσμικών θεμάτων, βασικών θεμάτων τα οποία δυσκολεύουν την υλοποίηση των στόχων που πρέπει να υπάρχουν. Εδώ μιλάω για τις χρήσεις γης και τους βοσκότοπους, ζώνες καλλιέργειας και αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών, για τις συλλογικές οργανώσεις και ομάδες παραγωγών, μητρώα, κ.τ.λ..
Σ’ αυτό σημείο θέλω να κάνω μια επισήμανση. Στον επενδυτικό νόμο που ήρθε στη Βουλή, ψηφίστηκε η άρση του περιορισμού για τη γη υψηλής παραγωγικότητας που ήταν στο 1%, αυτός ο όρος άρθηκε. Θα ήθελα την τοποθέτησής σας γιατί νομίζω ότι μια μιλάμε για γεωργία, για ανάγκη να αυξηθεί η παραγωγή της χώρας και να λύσουμε το επισιτιστικό πρόβλημα, την ίδια στιγμή περνάμε από το παράθυρο, αίρουμε τον περιορισμό του 1% με αποτέλεσμα να γεμίσουν φωτοβολταικά γόνιμες εκτάσεις γης πολλών στρεμμάτων.
Ειδικά για την ΚΑΠ. Την προηγούμενη περίοδο, το είπατε κι εσείς, λάβαμε 16 δισ. ευρώ άμεσες ενισχύσεις, [Απάντηση στον υπουργό που παρενέβει: προφανώς δεν το γνωρίζετε. Δεν σας ενημέρωσε κανείς από το Υπουργείο Ανάπτυξης, είχα ρωτήσει και τον Υφυπουργό, κ. Μηταράκη, εάν ενημέρωσε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά προφανώς δεν υπάρχει καμία ενημέρωση και δρουν κατά το δοκούν].
Είχαμε λάβει 16 δισ. ευρώ την προηγούμενη περίοδο και είχαμε τα παραπάνω αποτελέσματα. Την επόμενη περίοδο θα έχουμε 15 δισ., βάσει των δεδομένων που ως τώρα φαίνεται να κλείνουν, με όλους τους περιορισμούς που έχουν τα πρασινίσματα και διάφορες άλλες δράσεις. Επίσης, έχουμε μείωση 5%, που είναι πρόταση της Κομισιόν - νομίζω ότι είναι για τις ενισχύσεις πάνω από 5000 ευρώ - που σημαίνει ότι θα μειωθεί και άλλο ο ήδη μειωμένος προϋπολογισμός που προβλέπεται για τη χώρα μας. Θα ήθελα να μου πείτε, τι θέση έχετε πάρει σε σχέση με αυτά και σε σχέση με το 5%, στο οποίο δεν αναφερθήκατε. Με βάση αυτά, νομίζω ότι δεν μιλάμε για μια ασήμαντη συρρίκνωση, που δεν καλλιεργεί κλίμα αισιοδοξίας για την επόμενη περίοδο.
Δεύτερον, δίνεται μεγάλη έμφαση στην έννοια του πρασινίσματος. Αυτή η συζήτηση, όπως διεξάγεται, μοιάζει με κακόγουστο αστείο, με την έννοια ότι αν θέλεις ουσιαστικό πρασίνισμα, δηλαδή η παραγωγή να γίνεται με τους όρους και τις αρχές της αειφορίας, που έτσι πρέπει να γίνεται, δηλαδή με σεβασμό και προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος, τότε πρέπει και ως χώρα να αναπτύσσεις έρευνα γύρω από την βιολογική γεωργία. Επίσης, τα προγράμματα να μην αντιμετωπίζουν αυτές τις δυσκολίες, που αντιμετώπισαν στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα όσοι ήταν βιοκαλλιεργητές. Δεύτερον, να στηρίζεις την βιοποικιλότητα, δηλαδή, τις τοπικές ποικιλίες.
Εδώ πρέπει να αναφέρω, ότι οι δαπάνες των αγροτών για σπόρους είναι 275 εκατ. ευρώ και μιλάμε κυρίως για εισαγόμενους σπόρους. Δηλαδή πέραν του ότι κυριαρχούν συγκεκριμένα υβρίδια, αυτά κατά πλειοψηφία εισάγονται. Με αυτήν την έννοια, υπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποιο πρόγραμμα, έτσι ώστε και τα ψυχανθή που αναφέρατε, που είναι σημαντικό να υπάρξει τροφή και καλλιέργεια ψυχανθών, να υπάρχουν ινστιτούτα ψυχανθών, ένταση παραγωγής, βελτίωση ποικιλιών, ώστε να μην πάμε στην σόγια, την εισαγόμενη μάλιστα; Το ΕΘΙΑΓΕ Θεσσαλίας έχει έναν μόνο επιστήμονα, το ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ δεν έχει διοικητικό συμβούλιο, δηλαδή έχουμε κομβικά προβλήματα που δείχνουν ανεπάρκειες και αδυναμίες στήριξης ενός άλλου σχεδίου.
Επίσης, πρέπει να οργανώσεις την ανάπτυξη με βάση την φέρουσα ικανότητα των περιοχών. Επί χρόνια, αυτό δεν είχε συνυπολογισθεί πουθενά. Υπήρχαν περιοχές που είχαν έλλειμμα σε υδάτινους πόρους, φτιάχτηκαν γήπεδα γκολφ και αντιμετωπίζουμε ένα τεράστιο αδιέξοδο, όσον αφορά το πώς χειριζόμαστε πλέον αυτή την κατάσταση.
Επίσης, δημιουργείς δημόσια εργαστήρια αναλύσεων, ώστε να γίνεται στοχευμένη επέμβαση σε λιπάσματα και όχι καταχρήσεις. Απαγορεύεις τα μεταλλαγμένα και δεν τα αφήνεις στην αρμοδιότητα του κάθε κράτους μέλους. Εφαρμόζεις μια σειρά πολιτικών, που αυτές είναι πραγματικό πρασίνισμα και όχι έτσι όπως τοποθετείται από την ΚΑΠ με τους όρους που μπαίνει.
Όσον αφορά το νερό, θα ήθελα να μου πείτε αν έχετε κάτι σε σχέση με την τιμολόγησή του. Λένε ότι, υπάρχει ως προϋπόθεση να έχει ξεκινήσει διαδικασίες κοστολόγησης και τιμολόγησης του νερού για την ένταξη σε προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης. Πιστεύουμε, ότι πρέπει να γίνει με τρόπο που να μην επιβαρύνει τον γεωργό. Δεν αντέχει ο γεωργός άλλο ένα πλήγμα στο κόστος άρδευσης και γι' αυτό θα ήθελα να μας πείτε εάν υπάρχει κάτι νεότερο.
Όσον αφορά την αποσύνδεση των επιδοτήσεων και την παραγωγή, έχουμε κάνει κριτική και θεωρούμε ότι είναι μια λανθασμένη πολιτική, που όπου εφαρμόστηκε είχε δραματικά αποτελέσματα και στην χώρα μας.
Θα πρέπει να δούμε στο θέμα των άμεσων ενισχύσεων, ότι υπάρχει τεράστια ανισοκατανομή. Δηλαδή, σε επίπεδο Ευρώπης το 80% των επιδοτούμενων παραγωγών, λαμβάνει ενισχύσεις έως 5000 ευρώ και είναι το 20% μόνο των άμεσων πληρωμών. Δηλαδή, το μεγαλύτερο κομμάτι παίρνει πολύ λίγα χρήματα από τον πρώτο πυλώνα. Στην χώρα μας δεν είναι πολύ διαφορετική η κατάσταση, δηλαδή λιγότερα από 1250 ευρώ παίρνουν το 55% των δικαιούχων που αντιστοιχεί σε 8,89% του συνολικού ποσού των άμεσων ενισχύσεων. Με αυτή την έννοια, είναι για εμάς κρίσιμο αυτοί οι πόροι, οι άμεσες ενισχύσεις να μεταφερθούν όσο γίνεται και να ενισχύσουν τον μικρό, μικρομεσαίο παραγωγό, την οικογενειακή γεωργία.
Εδώ, όμως, θα έπρεπε να μας κάνετε μια πιο συγκεκριμένη τοποθέτηση. Ακούσαμε από εσάς μια ενημέρωση, που σε γενικές γραμμές την μαθαίνουμε και από τον τύπο. Δεν ακούσαμε, όμως, από πλευράς του Υπουργείου τεκμηριωμένα, αν έχει επεξεργαστεί, συγκεκριμένα τι επιπτώσεις έχουν αυτές οι επιλογές που διαφαίνονται αυτή τη στιγμή, σε σχέση με το εισόδημα και τις ενισχύσεις που έπαιρνε μέχρι σήμερα ο παραγωγός ανά προϊόν, κλάδο, περιφέρεια κ.λπ.. Δηλαδή, το μέσο δικαίωμα είναι στα 483 ευρώ ανά εκτάριο. Πού υπολογίζετε να πάει; Διαβάζουμε κάποιους υπολογισμούς, ότι θα φτάσει στα 350 ευρώ ανά εκτάριο. Αυτή είναι σημαντική μείωση και μιλάω για έναν μέσο όρο. Επίσης, δεν μας αναφέρατε με ποιον τρόπο εσείς έχετε μελετήσει να κατανεμηθούν οι ενισχύσεις και τι συγκεκριμένες επιπτώσεις θα έχουν σε προϊόντα και γεωγραφικές περιοχές. Πώς θα εφαρμόσετε το περιφερειακό μοντέλο; Έχει προκύψει από διαβούλευση που είχατε κάνει και μια ομάδα που είχατε συστήσει στο Υπουργείο, κάποιος συγκεκριμένος σχεδιασμός γι' αυτό; Πώς θα εφαρμοσθεί το περιφερειακό μοντέλο; Κατά τη γνώμη μας, τα κριτήρια πρέπει να είναι να ενισχυθούν οι μικροί, οι μικρομεσαίοι παραγωγοί, οι μειονεκτικές περιοχές, ειδικά προϊόντα που πρέπει να στηρίξουμε, παραδοσιακά κλπ..
Επίσης, αναφέρατε το θέμα της συνδεδεμένης ενίσχυσης. Πράγματι είναι ένα σημαντικό εργαλείο, να ενισχύσεις στοχευμένα τομείς, κλάδους της αγροτικής οικονομίας. Είναι θετικό, το ότι ανέβηκε ως ποσοστό. Ωστόσο, υπάρχει μια κίνηση δεκαπέντε χωρών της Ε.Ε., που ζητούν με κείμενο τους, να πάει στο 15%. Δηλαδή, αυτό που προτείνει το Ευρωκοινοβούλιο. Σε αυτές τις χώρες, δεν συγκαταλέγεται η χώρα μας. Επομένως, θα ήθελα να μου πείτε για ποιο λόγο δεν συγκαταλέγεται η χώρα μας και δεύτερον, όσον αφορά τις συνδεδεμένες ενισχύσεις, αν υπάρχει ένας σχεδιασμός σε ποιους τομείς θα πάνε αυτά τα χρήματα.
Επίσης, πώς σκοπεύετε να ορίσετε τον ενεργό αγρότη; Μας είπατε ότι δίνει την ευκαιρία σε κάθε κράτος μέλος, δεν μας είπατε όμως από τη δική μας πλευρά τι σκέψεις υπάρχουν για τον ορισμό και προσδιορισμό του ενεργού αγρότη.
Δεν θα σας κουράσω να σας πω την δική μας άποψη για την παραγωγική ανασυγκρότηση με ανατροπή του σημερινού παραγωγικού και διατροφικού μοντέλου, ωστόσο θα ήθελα να πω ότι κατά τη γνώμη μου στην κατάσταση που είναι η χώρα, θεωρώ ότι δεν πρέπει να μιμηθείτε στη διαπραγμάτευση τον κ. Σαμαρά.
Δηλαδή, θα έπρεπε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και η χώρα μας κάνει μια διαπραγμάτευση, όπου να χρησιμοποιήσει και να αξιοποιήσει πρώτον, την κατάσταση πρωτοφανούς ύφεσης, καταστροφής και ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας. Δεύτερον, τα αποτελέσματα στη γεωργία, που τα ανέφερα στην αρχή της τοποθέτησής μου, που σημαίνει ότι χρειάζεται μια πολύ πιο σημαντική στήριξη και ευελιξία στη στήριξη στη χώρα μας, για να μην καταρρεύσει πλήρως ο αγροτικός τομέας. Τρίτον, την κοινωνική, πολιτιστική, οικολογική σημασία, που έχει για τη χώρα μας η οικογενειακή γεωργία και τα μεσογειακά προϊόντα. Και να διεκδικήσουμε τέτοια ανακατανομή πόρων, ώστε να στηριχθεί ο νότος, αλλά και ειδικά η χώρα μας που έχει βιώσει αυτά τα τρία χρόνια αυτά που συμβαίνουν και που τα μνημόνια θα δημιουργήσουν αλλεπάλληλες δυσάρεστες παρενέργειες στο σύστημα. Επομένως, βρισκόμαστε σε ένα βάθεμα αυτής της κρίσης, που θα επηρεάσει άμεσα και τον αγροτικό τομέα. Με αυτή την έννοια, νομίζω ότι θα έπρεπε να γίνει μια τέτοια διαπραγμάτευση, που να έχουμε πρώτον ένα σχέδιο ανασυγκρότησης του αγροτικού τομέα και δεύτερον, να γίνει με όρους τέτοιους που πραγματικά να διεκδικήσουμε η ΚΑΠ να έχει και παραπάνω ποσά και μια κατεύθυνση τέτοια, που να εξυπηρετεί τη βιωσιμότητα της γεωργίας μας με βάση τον εθνικό σχεδιασμό και τη στήριξη ειδικά των μικρομεσαίων αγροτών.
Εκεί θα μπορούσατε να τους πάτε κάποιες φωτογραφίες, να δείξετε ότι πριν λίγες εβδομάδες είχαμε τα τρακτέρ επί ένα μήνα στους δρόμους και αυτό έδειχνε σε τι απόγνωση βρίσκεται ο κόσμος και ότι δεν μπορεί άλλο να παράγει με τις συγκεκριμένες συνθήκες και επίσης, να πάρετε φωτογραφίες από το Σύνταγμα, όπου υπάρχει κόσμος που απλώνει τα χέρια του να πάρει μια τσάντα κηπευτικά, που δείχνει το επισιτιστικό πρόβλημα της χώρας, που γίνεται όλο και πιο έντονο και ότι αυτά πρέπει η χώρα μας να τα επιλύσει άμεσα γιατί είναι θέμα επιβίωσης του λαού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.